TOKYO
1909
LONDON
1109
NEW-YORK
0609
ico ico ico
ورود به سايت | عضويت در سايت | آخرين بروزرساني : ٣٠/١١/١٣٩٨ ساعت : ١٨:٥٥
جزئيات خبر
تاريخ :١٤:٠٤:١٣ -  ٣٠/٠٧/١٣٩٦ كارگزاري : رضوي
عنوان خبر : تصمیم شورای رقابت برای فروش خارج از بورس پتروشیمی های مارون و جم منبع خبر : پترو تحليل
محتوي:  
در جلسه ٣٢ ام کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی در تاریخ هفتم مردادماه تصمیماتی توسط شورای رقابت در خصوص فروش خارج از بورس برخی از شرکت های پتروشیمی اخذ شد. به گزارش «پتروتحلیل»، در خصوص موضوع فروش خارج از بورس برخی محصولات شرکت های پتروشیمی مارون و جم، شرکت جم اعلام کرد: از کل فروش ٢٠١ هزار تن خود در سال ١٣٩٥، ٢٦٧٧٠ تن آن خارج از بورس بوده که تحت این شرایط صورت گرفته است: ١- از طریق تخصیص ١٠ درصد عرضه محصولات ارائه شده در بورس کالا به تعاونی­ها بر اساس تفاهم­نامه ٣ جانبه فیمابین شرکت پتروشیمی جم، اتحادیه سراسری شرکت­های تعاونی صنایع پایین دستی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ٢- فروش خارج از بورس پس از دو بار عرضه در بورس بر اساس کف عرضه تعیین شده و عدم معامله و خرید کالا ٣- برگزاری مزایده برای فروش ضایعات ٤- فروش مستقیم محصول باقیمانده تجمیع شده در انبار طی دو ماه­ پایانی سال با هماهنگی و مکاتبه با NPC و بورس. در این زمینه بحث شد تا تمام عرضه از طریق بورس صورت بگیرد و برای فروش خارج از بورس طبق شرایط دیده شده در دستورالعمل رفتار شود چرا که در غیر این صورت تولیدکننده رقیب که متعهد به فروش در بورس است مجبور شده برای فروش کالای خود از این طریق چند درصد تخفیف قائل شود. در این راستا باید تخصیص سهمیه به تعاونی­ها نیز تعیین تکلیف شود. برای جلوگیری از تجمیع محصول در انبار نیز، NPC و بورس انعقاد قرارداد بلندمدت توسط شرکت جم با مشتریان دارای خرید مداوم را پیشنهاد کرد. در همین حال شرکت مارون هم اعلام کرد: از ٢٧٤ هزار تن فروش کل سال ١٣٩٥، ٣١ هزار تن آن خارج از بورس بوده که بخش عمده این حجم مربوط به تهاتر کالا با سایر پتروشیمی­ها از جمله پتروشیمی رجالی است. تنها حدود ٣٠٠٠ تن آن فروش مستقیم بوده است. شرکت مارون در ادامه به ظرفیت محدود شرکت (٨ روزه) در انبارش محصول اشاره کرده و با طرح مسائل پیش آمده در برنامه صادراتی خود و نیز عدم جذب محصول در بورس کالا علی رغم رعایت کف عرضه؛ درخواست در نظر گرفتن مشکلات عملیاتی شرکت­های پتروشیمی را برای تعیین شرایط فروش مطرح کرد. در این مورد بحث شد در صورتی که کف عرضه تعیین شده کالا در بورس جذب نشود و امکان صادرات آن نیز میسر نباشد، همه تولیدکنندگان با هم، تخفیف برای آن محصول در بورس اعمال کرده و از این طریق به فروش برسانند و اگر برای کالا بازار صادراتی وجود داشته باشد و کف عرضه تعیین شده برای آن در بورس جذب نگردد، کارگروه در کف عرضه تجدید نظر کرده و آن را کاهش دهد.